Poznáte Crowdfunding? Je to jedna z najnovších foriem financovania podnikateľského nápadu a je to akási zbierka realizovaná prostredníctvom internetu. Dá sa využiť opakovane i po prvotnom neúspechu, čo má oproti bankovým úverom značnú výhodu. Zároveň sa pomocou neho dajú financovať aj vývojové aktivity už fungujúcej firmy a je to aj zaujímavý spôsob marketingu.
Crowdfunding
Keďže prispievateľ pri crowdfundingu väčšinou nie je v úlohe tradičného investora, tak podnikateľ si nad firmou zachováva plnú suverenitu. Existuje však aj crowfundingové financovanie založené na mikropôžičkách (prispievateľ poskytne peniaze za odplatu) či investičný crowfunding, kde sa prispievateľ stane akcionárom.
Európska únia a fondy
Ak chcete rozbehnúť podnikanie, môžete tiež využiť prostriedky z Európskej únie a to napríklad z Európskeho investičného fondu. Ten nepožičiava priamo podnikateľom, ale pôsobí prostredníctvom bánk, no oproti klasickým úverom má nižšiu úrokovú sadzbu a vyšší úverový limit.
Súťaže alebo podporné programy
Ak ste začínajúci podnikateľ, skvelou možnosťou sú tiež rôzne podnikateľské súťaže, kde môžete nielen získať finančné prostriedky, ale sa aj zviditeľniť. Najprestížnejšou súťažou pre mladé firmy je pravdepodobne Startup Awards. No každoročne sa konajú desiatky iných, napríklad Mladý inovatívny podnikateľ, Business Idea Competition, Študentská podnikateľská cena, EY Podnikateľ roka a mnoho ďalších.
Foto: unsplash.com